Tablet nie je zázračná tabletka. Ale je super

Na Slovensku je len 12 škôl, ktoré sú vybavené tabletmi, čoskoro ich však bude oveľa viac. Tá posledná do tucta pribudla pred pár dňami. Moderné dotykové technológie budú využívať primáni Gymnázia J. Hollého v Trnave.

06.06.2014 12:00
tablet, tablety, žiaci, deti, technika,... Foto: ,
Tento týždeň dostali nové tablety primáni na Gymnáziu J. Hollého v Trnave.
debata

Doterajšie skúsenosti učiteľov naznačujú, že tablet je skvelá, ale nie zázračná učebná pomôcka. Podľa triednej učiteľky trnavských primánov Andrey Bánovej sa netreba báť, že tablet nahradí pero a papier. Uľahčí však písomky, deti test vyplnia na obrazovke a počítač im ho okamžite vyhodnotí.

Aj tak to však neznamená koniec klasického písania. Deti sa podľa Bánovej musia naučiť vyjadrovať a keby si len vyberali z hotových možností na obrazovke, budú mať problémy vysvetliť to a dať na papier. Tablet je doplnok, ktorého potenciál budú učitelia a študenti ešte len objavovať.

„Je tu napríklad aplikácia od českej spoločnosti, ktorá slúži ako veľký mikroskop. Od náhľadu stromu sa dostanete k bunke. Aplikácie postupne pribúdajú v slovenskom aj českom jazyku a dúfame, že to obohatí vyučovanie,“ uviedla Paula Kozubíková-Okániková, projektová manažérka projektu Vzdelávame pre budúcnosť, ktorý zabezpečil technológie v gymnáziu Trnave a predtým v Trstenej.

Na Slovensku sa realizuje aj projekt Škola na dotyk, ktorého súčasťou je výskum využitia tabletov. Desať zapojených škôl pracuje na tabletoch s operačným systémom Android, na rozdiel od trnavských žiakov, ktorí robia na operačnom systéme Windows. Je možno otázkou času, kedy sa nejaká škola zapojí do projektu, kde sa bude využívať tretí operačný systém iOS. To sú tri rôzne systémy, ktoré si v niektorých oblastiach „nerozumejú“.

Podľa digitálneho lídra pre Slovensko, štátneho tajomníka ministerstva financií Petra Pellegriniho bude zjednocovanie učebných materiálov a programov pre tablety nevyhnutné. „Aplikácie, ktoré sa osvedčia v jednom operačnom systéme, by mali fungovať aj na iných technológiách. Štát sa však musí správať technologicky neutrálne a mal by umožniť, aby sa vo vyučovacom procese mohol predstaviť každý,“ podotkol.

Ak by sa to podarilo, všetky školy, nielen tie vybavené tabletmi s Androidom, by mali prístup napríklad k aplikácii, ktorú používajú v Základnej škole v Sabinove na hudobnej výchove. Vďaka nej si deti môžu vyskúšať rôzne nástroje, spolu vytvoriť kapelu a baviť sa napríklad aj napodobňovaním zvukov zo zvieracej ríše.

Sabinovské deti sa na tabletoch učia konštrukciu trojuholníkov. Tablet využili aj v teréne na exkurzii v Tatrách. „Určovali nadmorskú výšku, súradnice, vzdialenosť, využívali kompas, orientovali sa v mape. Na mieste si robili fotografie, videá,“ opisovala učiteľka informatiky, matematiky a koordinátorka projektu Škola na dotyk Katarína Kurucová. Deti tak skĺbili geografiu, prírodovedu a ďalšie disciplíny. Práve na východe Slovenska sa medzi ľuďmi rozšírila vtipná prezývka tabletu – tabletka.

Od decembra pracujú s tabletmi aj školáci na Základnej škole Benkova v Nitre. Róbert Harmata vysvetľuje na tabletoch Ohmov zákon, tiež ich trénuje v brainstormingu a kreslení myšlienkových máp, s Ľudmilou Galbavou programujú. „Tablety využívame aj na matematike, pripravujem im logické a pátračské úlohy. Deti sa učia pracovať s obrázkami, vedia rozvíjať témy a baví ich to,“ dodala zástupkyňa školy Mária Bernáthová.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #tablet #Trnava #školy #tablety #Gymnázium J. Hollého