Po vyhrážkach anonyma zívali viaceré školy na Mikuláša prázdnotou.
V školách nasledujúce dni absolvujú žiaci "skúšku dospelosti". Na čo by sa mali zamerať pre úspešné zvládnutie maturity?
Výber strednej školy nemusí byť vždy jednoduchý. Rodičia a deti by mali zvažovať nielen prospech, talent či záľuby, ale brať do úvahy aj perspektívu uplatnenia sa v praxi.
Kedy sa konajú prijímačky? Aké sú typy stredných škôl? Aké vzdelanie môže žiak získať na týchto školách?
Na stredných odborných školách je síce zjavný pokles počtu študentov, ale ten sa dá vysvetliť nepriaznivým demografickým vývojom. Zaznamenali ho aj gymnáziá.
Zvoliť si strednú školu je asi prvým vážnym rozhodnutím v živote dieťaťa. A hoci mu s tým pomáhajú rodičia, ktorí zaň aj neraz sami rozhodnú, netreba to podceňovať.
Tí študenti, ktorí sa doteraz nerozhodli, si strednú školu musia vybrať do 10. apríla 2018.
Na počty žiakov, u ktorých sa vyžaduje overenie špeciálnych schopností, zručností alebo nadania, sa pre prijímacie konanie pre školský rok 2018/2019 neuplatní podľa pozmeňujúceho návrhu žiadne percentuálne obmedzenie.
Pripomenul, že v Bratislave chodí na osemročné gymnáziá 23 percent študentov, ale v iných krajoch je to medzi piatimi a šiestimi percentami.
Opoziční poslanci chcú v pléne parlamentu navrhnúť posunutie zmeny kvót o rok. Súčasný stav označujú za chaos.
Je lepšie študovať na strednej odbornej škole alebo na gymnáziu? Aj keď panuje všeobecné presvedčenie, že väčšina stredoškolákov navštevuje gymnáziá, nie je to celkom tak.
Výbor Národnej rady pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport neschválil navýšenie kvót pre prvé ročníky osemročných gymnázií z päť percent na desať.
V budúcom roku by mala vláda spolu s rezortom školstva rozhodovať o počte žiakov stredných školách. Cieľom je posilniť odborné školy a ubrať z gymnázií.
Žiaci základných škôl si môžu podať prihlášky na tieto stredné školy: gymnáziá, stredné odborné školy, konzervatóriá.
Vrátiť gymnáziám lesk a naplniť ich výbornými žiakmi. Cestou k tomu mali byť jednotné prijímačky, ktoré sa mali spustiť na budúci rok. Všetko však pôjde po starom.
Gymnazisti by mali mať viac povinných hodín druhého cudzieho jazyka a učitelia zas slobodu pri tvorbe učebných osnov.
Administratívne, čiže nariadiť, koľko žiakov by malo byť prijatých alebo koľko gymnázií by malo existovať. Alebo potom cez kvalitatívne sito.
Nové testy by mali byť prepracovanejšie, so širším záberom a obsahovať nielen matematiku či slovenčinu. Inak nebudú mať podľa predsedu Nových školských odborov Ľudovíta Sebelédiho význam.
MARIÁN REPA: Prijímacie skúšky na gymnáziá a stredné odborné školy sú dobrým príkladom toho, ako sa u nás podarilo demontovať fungujúci model a nahradiť ho niečím, čo prináša viac škody než úžitku.
Bitka o každého žiaka medzi školami vedie k oznamom typu: "Neváhajte dať piatakov na osemročné gymnázium! Teraz prospech ešte nerozhoduje!"