Tento týždeň obletela svet správa o smrteľnej nehode, ktorej účastníkom bola cyklistka a testovacie autonómne vozidlo spoločnosti Uber. Nereagoval autopilot ani vodič. Sú teda robotické autá bezpečné?
V Štokholme sa postarali o rozruch. Tamojšie prostriedky verejnej dopravy obohatili prvé robotické autobusy. Ľudí vozia bez vodičov.
V Las Vegas sa čínska spoločnosť Baidu pochválila druhou generáciou platformy Apollo, ktorá by sa mala stať základom autonómneho riadenia. Systém je otvorený partnerom, aby urýchlil vývoj v oblasti autopilotov.
Čínsky startup FMC ukáže na veľtrhu spotrebnej elektroniky prototyp luxusného elektrického crossoveru Byton. Tvrdí, že bude mať autonómne riadenie na úrovni SAE5 a najväčší displej v sériovej produkcii. Do výroby sa chystá už na budúci rok!
U našich západných susedov vyrastie v blízkosti Sokolova skúšobný areál automobilky BMW. Zaoberať sa bude vývojom pokročilých technológií, akými sú elektromobilita či autonómne riadenie.
Alternatívna taxislužba Uber plánuje od švédskej spoločnosti Volvo kúpiť až 24 000 áut vybavených autopilotom.
Aj Lexus pracuje na autonómnom riadení. Po testovacej trati amerického vývojového centra Toyota Research Institute sa už preháňa biela vlajková loď LS 600 hL. Od tých bežných sa ale líši. Na streche má kamery a v interiéri dva volanty.
Jeden z najväčších dodávateľov pre automobilový priemysel používa flotilu testovacích vozidiel. A niektoré z nich majú dva volanty. Zdanlivý nezmysel má však logiku.
Príchod autonómneho riadenia sa očakáva v nasledujúcom desaťročí. Okrem nutnosti technického vývoja momentálne bráni jeho reálnemu použitiu aj legislatíva. Po prekonaní oboch bariér však príde aj tretia v podobe vysokej ceny.
Švédska spoločnosť Einride si myslí, že remeslo vodiča kamiónov bude čoskoro minulosťou. Jej projekt T-Pod už totiž so šoférom nepočíta. A tak aj vyzerá.
Bavorská automobilka sa rozhodla šetriť. Dôvodom sú vzrastajúce investície do vývoja elektromobility a autonómneho riadenia. Finančné prostriedky sa v Mníchove rozhodli získať obmedzením ponuky motorov, prevodoviek a prvkov výbav.
Hlavnou hviezdou Volkswagenu v Ženeve bolo nové 5-dverové kupé Arteon. No zároveň sa v halách Palexpa pozrel aj do budúcnosti.
Vynovená trieda S nezostane nič dlžná povesti technologického predátora. Prinesie nielen úplne nový radový 6-valec, ale aj nové prvky autonómneho riadenia. Bude napríklad sama regulovať rýchlosť.
K plne autonómnym automobilom má ľudstvo stále ďaleko, no postupne sa k vysnenému cieľu približuje. Po prekonaní technických prekážok začnú do popredia vystupovať filozofické a morálne otázky.
Google už nebude vyvíjať vlastné autonómne vozidlo. Prednosť dal spolupráci s automobilkami. Toto je prvý výsledok – Chrysler Pacifica Hybrid, ktorý vie jazdiť úplne bez vodiča.
Elon Musk ohlásil začiatkom októbra novinku Tesly, ktorú vraj nikto nečaká. Šuškalo sa o sériovom modeli 3 či vízii pikapu. Nič z toho však neprišlo. Ide totiž o nový hardvér pre systém autonómneho riadenia.
Volvo experimentuje s autonómnym riadením nákladných vozidiel už dlhší čas. Teraz ho však na Volve FMX testuje v skutočne extrémnych podmienkach. Vo švédskych podzemných baniach Boliden.
Po súkromnej vesmírnej flotile chce mať Elon Musk aj flotilu elektrických automobilov, kamiónov a autobusov. Budú jazdiť samy a ľudia si ich budú môcť privolať podobne ako taxík.
Americká spotrebiteľská organizácia Consumer Reports stráca v súvislosti s autopilotom Tesly trpezlivosť. Po dvoch nehodách luxusných elektromobilov spôsobených systémom autonómneho riadenia žiada amerického výrobcu de facto o deaktiváciu zariadenia.
O tom, že autopiloty budú o pár rokov samozrejmou technológiou nových áut, niet najmenších pochybností. Paradoxne dnes sa ešte väčšina krajín autonómnych vozidiel bojí. Byrokracia im robí prekážky. Výnimkou nie je ani Japonsko.