Dva posledné večery 53. ročníka Bratislavských hudobných slávností vyzdobili mená umelcov s puncom vysokej kvality.
Nie je veľa umelcov, ktorí si môžu pokojne svoje meno vložiť priamo do názvu hudobného telesa.
Bol kľúčovou osobnosťou bratislavského hudobného života v prvej polovici 20. storočia.
"Necítim žiadny rozdiel medzi hudbou skomponovanou včera a tou, ktorá vznikla v minulých storočiach. Najdôležitejšie je, aby bola emocionálne pôsobivá, vnútorne intenzívna a absolútne presvedčivá," tvrdí Gidon Kremer.
Operný druh sa síce z programovej štruktúry Bratislavských hudobných slávností už dávnejšie vymedzil (zmysel by mali len hosťujúce súbory kvalitou porovnateľné s koncertnou ponukou), no priestor pre demonštrovanie interpretačných špičiek dostal našťastie opäť zelenú.
"Komponovať nejakú skladbu znamená predpokladať, že človek bude každý deň rovnaký. Ale ja som si to predlžoval tak, že som tri dni nespal. Som presvedčený, že s každým spánkom prichádza mikrosmrť," vysvetľoval Marián Varga.
„Niektoré hlasy sú vyššie ako telo, v ktorom sídlia,“ tvrdí tenorista Lawrence Brownlee, ktorý tento rok prichádza na festival Bratislavské hudobné slávnosti.
Prvá tlač, zhudobňujúca slovenskú poéziu popredných básnikov, vyšla v roku 1863. Obsahovala dva zväzky Slovenských štvorspevov Jána Levoslava Bellu. Po prvý raz ich predstaví Octet Singers.
Organizátori BHS sa rozhodli pokračovať v prezentácii slovenskej klavírnej tvorby, v rámci ktorej sa predstaví šesť mladých slovenských interpretov.
Začiatok festivalového týždňa Bratislavských hudobných slávností spestrili dva zahraničné orchestre s repertoárom nenadbiehajúcim publiku.
Keď začali slovenskí autori snívať o možnosti svojbytnej slovenskej hudby, museli svoje sny začať spoznávaním slovenskej ľudovej piesne.
Piatkový večer na Bratislavských hudobných slávnostiach pripravil publiku výťah priamo na Olymp. Z najbližšej metropoly pricestovali Viedenskí filharmonici patriaci do svetovej extratriedy.
Jej meno má síce vôňu vzdialenej ázijskej krajiny, ale Clara Jumi Kang sa narodila v Mannheime hudobníkom, ktorí pochádzali z Južnej Kórey. Mala päť rokov, keď sa začala učiť hru na husliach.
Festivalovou zvučkou a oficiálnymi otváracími prejavmi sa vo štvrtok začal 53. ročník Bratislavských hudobných slávností.
"Ako hyperaktívne dieťa zamestnal otec môj temperament hrou na husliach. Aby ma rodičia prinútili k pravidelnej práci, dalo im to naozaj zabrať," spomína Václav Hudeček.
Jednoducho, prirodzene. Do názvu Solamente naturali zakódoval huslista Miloš Valent umelecké krédo súboru, ktorý založil pred dvadsiatimi dvoma rokmi a dodnes ho umelecky vedie.
Zjavenie z vesmíru. Niečo medzi tradičným chápaním hudby a čímsi až mimozemsky neskutočným.
"Najdôležitejšie je mať vopred pripravený hudobný koncept a jasno v interpretačných nuansách. Až potom možno skúšať rôzne finesy," vysvetľuje fínsky dirigent Jukka-Pekka Saraste.
"Pokiaľ mi pamäť siaha, vždy ma oveľa viac zaujímala hudba ako spoločné hry a naháňačky s rovesníkmi za loptou. Bola to nástojčivá túžba, ktorú som nedokázal potlačiť," hovorí Evgeny Kissin.
Traja hudobní mušketieri - klavirista Ivan Klánský, violončelista Marek Jerie a huslista Čeněk Pavlík - hrajú spolu od roku 1986.