Aféra Dieselgate urobí v pokladni Volkswagenu poriadny prievan. Paradoxom ale je, že dnes vyrába najčistejšie naftové motory. Normu NOx prekračujú v reálnej premávke len dvojnásobne. Také Suzuki, alebo Fiat až šestnásťkrát.
Na povrch vyplávali mená ľudí, ktorí priamo pracovali na klamnom emisnom softvéri. V USA už napríklad súdia zamestnanca Volkswagenu Jamesa Roberta Lianga, ktorý stál pri zrode „odpojovacieho zariadenia“.
Kauza Dieselgate bude stáť VW za Atlantikom asi viac než 15 miliárd dolárov. Koncernu v USA totiž hrozí, že bude musieť vykúpiť aj všetky naftové Audi Q7, Porsche Cayenne a Volkswageny Touareg.
Volkswagen bude musieť naďalej pracovať na vyriešení emisného škandálu v USA. Kalifornské úrady totiž odmietli jeho plán na úpravu dieselových 6-valcov 3,0 TDI s podvodným softvérom.
Šéf Volva už verejne vyhlásil, že v naftových motoroch budúcnosť nevidí. A od jeho názoru nie je ďaleko ani nová hlava koncernu VW Matthias Müller.
Koncern Volkswagen príde kauza s falšovaním emisií poriadne draho. Za Atlantikom sa už rysuje konečná faktúra. Vyšplhá sa k desiatim miliardám dolárov. Obsahuje kompenzácie majiteľom, výkup vozidiel aj pokuty. V Európe taký štedrý nebude.
Crossover Fiat 500X sa po meraniach emisií v Nemecku stal ďalším podozrivým v kauze Dieselgate. Taliani to ale odmietli. Automobilky sa dokonca zastal sám taliansky minister dopravy Graziano Delrio. Podľa neho žiadne talianske autá limity neprekračujú.
Po Mitsubishi priznalo nedávno aj Suzuki manipuláciu s údajmi o spotrebe. Obeťou kauzy je sám šéf automobilky Osamu Suzuki. Z firmy ale neodchádza.
Škoda zvažuje potenciál trhov, na ktorých ešte nepôsobí. Môžu byť medzi nimi aj Spojené štáty americké. Česko-nemecká automobilka si tam zaregistrovala názvy Octavia, Yeti a Superb. Avíz, naznačujúcich tento krok, je ale omnoho viac. Dokonca sa vraví, že za Atlantikom vystrieda Volkswagen.
Škandál Dieselgate ďalej rastie a okrem Volkswagenu sa vynárajú aj ďalší vinníci. Na muške je Opel, ale aj Fiat. Kým však nemeckí aktéri kauzy s úradmi spolupracujú, Fiat komunikáciu a obvinenia odmieta.
Zoznam automobiliek podozrivých z neplnenia emisných noriem neustále narastá. Najnovšie je pod tlakom nemeckých médií Opel a jeho Astra.
Nemecké ministerstvo dopravy uskutoční ďalšie testy vozidiel, a to kvôli možnému prekračovaniu limitov pre emisie oxidu uhličitého. Oznámil to hovorca ministerstva s tým, že úrad zatiaľ v tomto smere nemá žiadne konkrétne indície.
Nemecký úrad pre motorové vozidlá uskutočnil meranie emisií NOx v reálnej premávke. Po testoch označil 22 problémových áut a zďaleka nejde len o Volkswageny, ktoré klamú cielene.
Na svete je ďalší potenciálny emisný škandál. Po Volkswagene a Mitsubishi je na muške Fiat. Nemecký KBA zistil, že nový crossover Fiat 500X je tiež vybavený softvérom na kamuflovanie množstva vypúšťaných emisií NOx. Aj keď sofistikovanejším ako vo Volkswagene.
Prekračovanie emisných limitov oxidov dusíka nie je zďaleka len problémom Volkswagenu. Ten síce ako jediný použil klamlivý softvér, ale ako ukazujú testy áut ďalších výrobcov v Británii, normy nespĺňa ani jediný.
Zdalo sa, že aspoň v Európe má koncern Volkswagen megakauzu Dieselgate pod kontrolou. Zverejnil podrobnosti o oprave motorov a dostal požehnanie od regulačných orgánov. Tiež zverejnil plán opráv a aj odštartoval prvú fázu zvolávacích akcií. S druhou, kde zapadá aj populárny Passat TDI, je ale problém.
Americká Federálna komisia pre obchod zažalovala nemecký automobilový koncern Volkswagen kvôli klamlivej reklame. Podľa žaloby propagoval šetrnosť svojich dieselových áut k životnému prostrediu, napriek tomu, že v skutočnosti vypúšťali do ovzdušia nadmerné emisie.
Nemecko chce prispieť k obnoveniu dôvery v ich automobilový priemysel. Hodlá preto zaviesť náhodné kontroly emisií áut. Uviedol to nemecký minister dopravy Alexander Dobrindt pre nemecký Bild.
V Nemecku už Volkswagen získal požehnanie od Spolkového úradu pre motorové vozidlá na úpravu vozidiel zasiahnutých kauzou Dieselgate. Ako prví sa do servisov dostavia majitelia pikapu Amarok, potom budú nasledovať vozidlá s motorom 2,0 TDI, 1,2 TDI a nakoniec 1,6 TDI.
Na konferencii hackerov 32C3 opísal počítačový expert Felix Domke ako riadiaca jednotka motora klamala pri testoch emisií. Jednoducho šetrila prísadu AdBlue. Aspoň v prípade dieselov vybavených systémom (SCR).