BRIGITA SCHMÖGNEROVÁ: Ak SaS vydiera OĽaNO, že bez zavedenia daňovej brzdy nepodporí dlhovú brzdu, Smer-SD a Hlas-SD majú výnimočnú príležitosť podporiť zákon predkladaný Hegerom.
Novela ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti sa presunula na januárovú schôdzu. Schválili to poslanci na návrh štyroch poslaneckých klubov koalície.
Andrej Danko odporúča požičať si niekoľko miliárd na investície do infraštruktúry, OĽaNO tvrdí, že je to cesta k bankrotu.
Slovenská verejná správa vykázala v minulom roku historicky najnižší rozpočtový deficit. Aj dlh sa dostal mimo sankčných pásiem dlhovej brzdy.
ĽUBOŠ PAVELKA: Spoznať úskalia života na dlh na vlastnej koži je rubom eufórie, ktorá každého ovládne pri sťahovaní sa pod hypotékou zaťaženú strechu nad hlavou.
Dlh verejnej správy by mal v nasledujúcich rokoch klesať najmä vplyvom znižovania rozpočtového deficitu.
Iniciatíva stredné Slovensko, kde sú primátori a starostovia stoviek obcí, sa rozhodla, že bude robiť petičnú akciu za uvoľnenie dlhovej brzdy.
Poslanci zaviazali finančný výbor, aby pripravil novelu ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti. Bez opozície však zákon nepresadia, a tá povedala nie.
Koalícia ponúkla, že v prípade uvoľnenia dlhovej brzdy by o požičaných peniazoch rozhodoval parlamentný výbor, zložený z opozície i koalície. Opozícia zostáva neoblomná.
Výnimky z dlhovej brzdy by mohli priniesť viac peňazí na budovanie infraštruktúry, ale aj lepšie spravovanie dlhu Slovenska.
Do parlamentu sa opäť vráti diskusia o možnom uvoľnení dlhovej brzdy. Je zaradená do programu septembrovej schôdze.
BRIGITA SCHMÖGNEROVÁ: Kríza eura, resp. eurozóny bola zle diagnostikovaná ako dlhová kríza a na zle určenú diagnózu sa predpísala liečba.
Politické subjekty SaS ani OľaNO-NOVA nezahlasujú za uvoľnenie dlhovej brzdy na infraštruktúrne projekty.
MARTIN KOVÁČIK: Slovensko potrebuje oveľa viac diaľnic. Je preto dobré, že sa hovorí o zmene dlhovej brzdy, aby sa stavali diaľnice.
Viac peňazí na cesty chce koalícia získať lacnými pôžičkami, ale obmedzuje ju dlhová brzda. Preto ju chce zmeniť. Opozícia jej odkazuje, že nevie hospodáriť s peniazmi.
Podľa poslankyne za hnutie OĽaNO-NOVA sa na Slovensku stavajú úseky diaľnic na povrchu drahšie ako tunel v Nemecku.
Slovensko je na ceste k vyrovnanému rozpočtu. V diskusnej relácii RTVS Sobotné dialógy to povedal predseda vlády SR Robert Fico (Smer).
Slovensko nemá dostatok peňazí, aby postavilo všetky naplánované diaľnice. Ak sa neuvoľní dlhová brzda, môžu sa do hry vrátiť PPP projekty.
Diskusia o budúcnosti financovania veľkých investičných projektov by sa mala uberať skôr k zvyšovaniu efektívnosti verejných výdavkov, tvrdí SAV.
Slovensko sa ide zaradiť ku krajinám, ktoré môžu inkasovať viac európskych zdrojov. A to pri hlbšej integrácii v EÚ.