Najnovšia séria crashtestov Euro NCAP sa skončila bez nepríjemných prekvapení. Športový sedan Alfa Romeo Giulia aj nemecko-španielske dvojičky Seat Ateca a VW Tiguan si odniesli plné skóre. Dobrá správa je to najmä pre Alfu.
Euro NCAP zavádza v tomto roku dvojité hodnotenie áut. Samostatné výsledky uvádza pre verzie bez autonómnych bŕzd a samostatne pre tie, ktoré daný systém majú. Balenu na plný počet hviezdičiek však nestačili.
Mikroautám, na ktoré môžete dostať „vodičák“ už od pätnástich rokov, sa Euro NCAP pozrelo na zúbok prvýkrát pred dvoma rokmi. Výsledky crashtestov boli odstrašujúce. Rovnako ako tie aktuálne. Ani z jedného z štyroch adeptov by ste po ťažkej havárii živí nevyliezli.
Nemecký autoklub ADAC uskutočnil nárazové skúšky podľa metodiky, ktorá by mala v Euro NCAP vstúpiť do platnosti v roku 2018. Otestoval tri päťhviezdičkvé modely. A výsledok? Golf sklamal a Mégane prešiel s odretými ušami. Bez ujmy vyviazla len Honda Civic.
Absolútnym predátorom bezpečnosti sa stalo vlani švédske SUV Volvo XC90. Hanbiť za čo sa však nemali ani Honda Jazz, Toyota Avensis či Mazda MX-5. Aj tie patria do zoznamu najbezpečnejších áut Euro NCAP.
Ešte koncom roka stihli automobilky Toyota, Citroën a Peugeot podrobiť nové úžitkové trojičky nárazovým testom Euro NCAP. A urobili dobre. Tesne pred sprísnením pravidiel si totiž zaknihovali plné skóre.
Na začiatok decembra nám Euro NCAP pripravilo veľkú sériu crashtestov. Komisári hodnotili až 15 áut. Takže sa nemožno čudovať, že sú medzi nimi aj prepadáky.
V laboratóriách Euro NCAP sa stretli ďalšie štyri nové modely. Audi A4, Honda HR-V a Honda Jazz majú po päť hviezdičiek. O jednu prišiel len praktický Volkswagen Caddy. Plány mu skrížila slabá ochrana chodcov.
V poslednej sérii nárazových skúšok sa zišli v laboratóriách Euro NCAP tri úplne odlišné vozidlá. Jedno SUV, jeden roadster a jedno mestské mini. Na päť hviezdičiek stačil len Hyundai Tucson. Mazda MX-5 a Opel Karl o jednu prišli. Zvlášť výsledky Opelu príliš nepotešili.
Najnovšia séria crash testov Euro NCAP priniesla výsledky až deviatich testovaných modelov. Sedem z nich si odnieslo plný počet hviezdičiek. Výnimkou je crossover Mazda CX-3 a pikap Mitsubishi L200. Jedna hviezdička im chýba.
Bezpečnostné konzorcium Euro NCAP zverejnilo výsledky júnovej série crashtestov. Pod lupou boli síce len tri autá, no o to rozmanitejšie sú hodnotenia.
Aprílová séria crashtestov Euro NCAP vystrelila Suzuki Vitara a Renault Espace medzi najbezpečnejšie autá. Päť hviezdičiek zvládli aj napriek prísnejším pravidlám.
Po dvoch mesiacoch prichádza Euro NCAP s novou sériou crashtestov. Na rane boli Audi TT, Opel Vivaro a Renault Trafic. Porovnávať nie je teda príliš čo. Zaujímavé sú však sprísnené pravidlá. Ani Audi im už nestačilo. Má len štyri hviezdičky.
Euro NCAP vyhlásilo päť najbezpečnejších áut roka 2014. Veľká sláva patrí najmä Škode Fabia. V triede subkompaktov dosiahla totiž ako jediná plné päťhviezdičkové skóre.
Tak už to vyzeralo, že novembrová séria crashtestov Euro NCAP, ktorá si vzala na paškál až dvanásť nových modelov, bude v tomto roku posledná. Nestalo sa. Bezpečnostné konzorcium poslalo do sveta výsledky nárazových testov ďalších štyroch áut. A priniesli aj prekvapenia.
V poslednej tohtoročnej sérii nám Euro NCAP nadelilo výsledky crashtestov až dvanástich nových áut. Boli medzi nimi napríklad aj ostro sledované modely VW Passat ôsmej generácie, Ford Mondeo štvrtej generácie či Opel Corsa E.
Bezpečnostné konzorcium Euro NCAP chystá od januára 2016 nový systém hodnotenia bezpečnosti áut. Modely bez moderných elektronických asistentov budú môcť pomýšľať maximálne na tri hviezdičky.
Zo šiestich testovaných vozidiel poslednej série nárazových skúšok si štyri odnášajú plné skóre. Je medzi nimi aj nová Fabia, ktorá získala päť hviezdičiek po prvý raz vo svojej histórii.
Po pomerne rozsiahlej septembrovej sérii nárazových testov zverejnilo Euro NCAP výsledky bezpečnosti ďalších troch nových áut. Mercedes V a Nissan X-Trail získali plný počet piatich hviezdičiek. Len Citroën C4 Cactus mierne zaváhal.
Sprísnená metodika crashtestov Euro NCAP má svoje ďalšie obete. Bez autonómneho brzdenia si dnes jednoducho autá „neškrtnú“. Z ôsmich testovaných modelov sa tak na plné skóre zmohol jedine Mercedes-Benz GLA.