Globálna hospodárska a finančná kríza spôsobila prudký pokles investícií v Európe, najmä v oblasti infraštruktúry, inovácií a financovania malých a stredných podnikov.
Ďalšie miliardy, ktoré chce Európska komisia napumpovať do európskych ekonomík, by mali v najbližších troch rokoch priniesť viac ako 2 milióny pracovných miest.
Slovensko chce z peňazí z Európskeho fondu pre strategické investície (EFSI) najviac zafinancovať dopravnú infraštruktúru, najmä výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest.
Európska komisia prišla tento rok s odporúčaniami, kam by mala naša krajina najbližšie tri roky investovať pridelené peniaze z Junckerovho investičného balíčka.
Európska investičná banka spolu s Európskou komisiou začala cez Investičný plán pre Európu od vlaňajška podporovať tzv. rizikové projekty.
Junckerov balíček má zvýšiť finančné zdroje do roku 2020 až na 500 miliárd eur. Doteraz sa vďaka nemu v Európskej únii vytvorilo zhruba 100-tisíc pracovných miest.
Európske malé a stredné podniky predstavujú 99 percent všetkých európskych podnikov. Vytvárajú zhruba 67 percent pracovných miest v súkromnom sektore.
Európska komisia v hodnotiacej Správe pre Slovensko poukázala na problematické miesta pri investovaní, čo je tretí pilier Junckerovho balíčka.
Nový minister dopravy Roman Brecely chce na výstavbu diaľnic použiť európske peniaze aj napriek tomu, že eurofondy sú už vyčerpané.
Ministerstvo dopravy plánuje využiť peniaze z Junckerovho fondu na dokončenie výstavby úsekov diaľnic D1, D3 a niektorých rýchlostných ciest.
MIROSLAV MOJŽIŠ: Veľký budovateľský zámer stále dýcha. Má nejaký zmysel a je naozaj verejným záujmom?
Európsky fond pre strategické investície by mohol finančne podporiť výstavbu diaľnic na Kysuciach, v Turci či Gemeri.