Pozor, aby ste si kvôli používaniu umelej inteligencie pod sebou nepílili konár. Môže totiž obmedziť vašu kreativitu, kritické myslenie a riešenie problémov.
Aké etické dilemy rieši vo svojej najnovšej knihe Medzi dobrom a zlom šachový veľmajster a lektor kritického myslenia Ján Markoš? Ako si na ne vytvoriť názor?
OLIVER BAKOŠ: Všetkých spoluobčanov zasiahol nesmierny nárast samostatného a kritického myslenia, ktorý sa prejavuje najmä vo vláde. Ide o mimoriadne bolestivý proces pre všetky strany.
O tom, že škola nemá deti viesť k bifľovaniu, ale skôr ku kritickému mysleniu a chápaniu súvislostí, sa hovorí už roky. Kľúčovú úlohu by mali zohrať učitelia.
Rozvíjať kritické myslenie u žiakov je podľa učiteľov dôležité. Svoje tvrdenia však často neaplikujú v praxi.
Ján Markoš je posledných desať rokov najzdatnejším slovenským šachistom. Neanalyzuje však len pohyb na čierno-bielej doske.
Kritické myslenie by malo byť súčasťou vzdelávania. Vyhodnotiť správne danú situáciu môžeme práve vďaka tejto schopnosti.
JURAJ DRAXLER: O tom, ako učiť ľudí myslieť, sa u nás najprv začalo hovoriť v súvislosti s medzinárodnými testami PISA. Začalo sa diskutovať, či naše deti dobre učíme myslieť.
Publikácia amerického autora skúma kritické myslenie ako sociálny projekt pri prechode nášho regiónu k demokracii a trhovej ekonomike.
ANDREJ LÚČNY: Aktivizmus je krehké poslanie, ktoré neslobodno podriaďovať osobným záujmom či zlaďovať so zdrojom jeho financovania.
Uplynulo jedenásť dlhých rokov, kým sa milovníci poézie a kritického myslenia konečne dočkali prekladov ďalších Cantos. Ich autorom je americký básnik Ezra Pound.