Slabá kvalita vyučovania sa do veľkej miery odzrkadľuje aj na samotných žiakoch. Ako sa vyrovnať s národnou vedomostnou tragédiou?
Rozhovor s odborníčkou na školstvo Soňou Hanzlovičovou o tom, prečo deti neznášajú matematiku, ako im pomôcť lepšie sa učiť a čím sa vieme inšpirovať v zahraničí.
Čo v našom školstve je národnou tragédiou? Zlé bodové výsledky žiakov v PISA testovaní to nie sú.
ZUZANA KUSÁ: Právo na ochranu pred chudobou nemožno klásť nad právo na spravodlivý proces. Ľudské práva a slobody sú rovnocenné a nie je možné robiť ich hierarchiu. No politici a médiá hierarchiu vytvárajú.
PETER WEISS: Medzinárodné testovanie 15-ročných žiakov PISA z roku 2022 prinieslo alarmujúce výsledky. Naši žiaci zaostávajú za priemerom krajín OECD v čitateľskej, matematickej i prírodovednej gramotnosti. Osobitne zle sme dopadli v matematike.
Hnutie Progresívne Slovensko apeluje, aby sa zo školstva stala priorita vlády.
MARIÁN REPA: Ľahostajný prístup politikov ku vzdelávaniu začína prinášať trpké ovocie – v medzinárodnom testovaní Pisa sa slovenskí žiaci prepadávajú stále nižšie a nižšie.
Matematické, čitateľské a prírodovedné znalosti a zručnosti pätnásťročných žiakov vo svete dramaticky klesli, výnimkou je niekoľko ázijských štátov na čele so Singapurom, Japonskom a Kóreou.
V rizikovej skupine sa v oblasti čitateľskej gramotnosti ocitlo vyše 30 percent žiakov,
Cestovanie autom poskytuje slobodu a možnosť objavovať krásy krajiny na vlastnú päsť. A práve taká bude naša cesta, ktorá spojí tri talianske pýchy.
MARIÁN REPA: Väčšina žiakov sa vzdeláva dištančne. Zatiaľ síce presne nevieme, aký dosah na ich vzdelanie bude mať táto forma výučby, no intuitívne tušíme, že asi neprispeje k jej zlepšeniu.
ĽUBOŠ PAVELKA: Podľa najnovšieho vydania Svetovej ročenky konkurencieschopnosti ekonomík patrí Slovensku 57. priečka z celkového počtu 63 hodnotených krajín.
Medzinárodné hodnotenie OECD PISA 2018 prinieslo výsledky z oblasti finančnej gramotnosti 15-ročných žiakov.
Pred 30 rokmi, 7. januára 1990, bol z dôvodov rekonštrukcie uzavretý jeden z turistických magnetov Talianska, šikmá veža v Pise.
Z testovania PISA 2018 vyplynulo, že Slovensko patrí medzi krajiny, kde prostredie, v ktorom žiak vyrastá, predurčuje jeho úspešnosť.
Podľa ministerstva školstva SaS zavádza, ak tvrdí, že rezort nemá záujem o testovanie finančnej gramotnosti.
O negatívnych zisteniach po testovaní 15-ročných žiakov sme sa zhovárali s Jurajom Hipšom, ktorý sa 20 rokov v treťom sektore usiloval o reformy v školstve zdola.
Slávna veža v Pise sa prestala nakláňať, dokonca sa o kus vystrela vďaka inžinierskym prácam, ktoré majú túto stredovekú pamiatku zachrániť. Onformovala o tom agentúra AFP.
JOZEF SMIDA: Schýlilo sa nám k ďalšej školskej reforme. Ťažko aj zrátať, ku koľkej za predchádzajúcich dvadsaťpäť rokov.
JURAJ DRAXLER: O tom, ako učiť ľudí myslieť, sa u nás najprv začalo hovoriť v súvislosti s medzinárodnými testami PISA. Začalo sa diskutovať, či naše deti dobre učíme myslieť.