Isté je len to, že v októbri 1953, keď sa rozhodli ujsť na Západ, po nich zostalo sedem mŕtvych a krvavá stopa až do východného Nemecka.
Za rozvinutého socializmu musel mladý diplomat zdokladovať svoj negatívny vzťah k náboženstvu a pozitívny vzťah k internacionálnej pomoci z augusta 1968.
Ak sa povie Pražská jar, čo starší si hneď spomenú na Dubčekove rožky a na prvé voľné soboty. Ale tých niekoľko mesiacov slobody v roku 1968 prinieslo oveľa viac.
Pri hodnotení socializmu na Slovensku stále prevládajú pozitívne predstavy. Ľudia prevažne preferujú silný sociálny štát a nedôverujú trhovým riešeniam.
Od krízy, ktorej sa museli venovať politici na najvyššej úrovni, uplynie v týchto dňoch 30 rokov.
Titulok môže vzbudiť dojem, že článok sa bude zaoberať aj údajným hodnotením Tolkienovho diela v Rudom práve z roku 1977...
Medzi ľuďmi na Slovensku stále prevažuje nostalgia za životom pred Novembrom '89, aj keď sa v porovnaní s minulosťou znížila.
Čím viac sa spoločnosť vzďaľuje roku 1989, tým väčšia nostalgia sa zmocňuje ľudí, ktorí ho zažili na vlastnej koži, za potravinami oných čias.
Sedem desaťročí po nastolení komunistického režimu v Československu a takmer 30 rokov po jeho páde si ľudia na Slovensku socializmus spájajú najmä so zamestnanosťou a sociálnymi istotami.
Uniknúť za socializmu cez prísne strážené hranice Nemeckej demokratickej republiky (NDR) si vyžadovalo veľkú dávku odvahy aj šťastia.
GABRIELA ROTHMAYEROVÁ: Deň pred Štedrým večerom umrela Zora Jesenská. Bolo to dávno, v roku 1972.
Bola to asi najznámejšia justičná vražda v dejinách Československa. Ráno 3. decembra 1952 popravili v Prahe 11 bývalých funkcionárov komunistickej strany na čele s Rudolfom Slánským.
Poznať ho mohol len z rozprávania. Nezažil jeho vzostup ani pád. Čriepky socializmu dnes Filip Poledovič (25) uchováva v pivnici rodičovského domu.
Pred 56 rokmi sa odohral najväčší útek na Západ v nemeckej histórii – v priebehu jedinej noci prešlo cez hranice až 16 rodín – 53 ľudí, vrátane starcov a 21 detí.
ILONA ŠVIHLÍKOVÁ: V septembri si pripomíname 150 rokov od vydania Marxovho Kapitálu – knihy, bez ktorej si žiadnu analýzu kapitalizmu ako systému nemožno predstaviť.
Odhaliť systém tvorby a výroby módnych odevov v podmienkach socializmu možno na výstave Nech šije! v bratislavskom sídle národnej galérie v SNG do nedele 20. augusta.
ĽUBOMÍR DUNAJ: Za jednu z charakteristických čŕt vývoja na Slovensku po roku 1989 možno považovať paradox: časť populácie prestáva byť schopná identifikovať sa.
V júni 1950 sa k „triednym nepriateľom“ v Československu zaradil ďalší zákerný útočník – pásavka zemiaková.
Boli mäsové výrobky za socializmu lepšie ako dnes? Väčšina ľudí, čo tie časy zažili, má v odpovedi jasno.
Žena má byť predovšetkým matkou, kariérne ambície zase patria mužovi. Stereotypy, ktoré predpisujú každému pohlaviu inú rolu, pramenia v našej spoločnosti zo socializmu.