V Nemecku dnes demonštrovalo viac ako 10-tisíc ľudí.
MONIKA UHLEROVÁ: Rozmach tzv. gig economy generuje čoraz viac nestabilné formy práce, nájomné práce a zníženú istotu zamestnania, čo vyúsťuje aj do prehlbovania rôznych foriem nerovností.
PETER PELLEGRINI: Celé generácie našich predkov žili v istote, že ich deti a vnuci sa budú mať lepšie ako ony samy, a zrazu to neplatí.
Sviatok práce nám podľa prezidentkiných slov pripomína právo človeka pracovať v dôstojných podmienkach a za spravodlivú odmenu.
Zostane Sviatok práce majetkom politických strán, stane sa rodinným sviatkom alebo - čím?
Zdá sa, že Slováci sa už prejedli rôznych, väčšinou nepodarených paródií na komunistické oslavy Sviatku práce.
Napriek pandémii sa v mnohých krajinách uskutočnili demonštrácie a pochody za práva pracujúcich.
Žiadame zákaz nedeľnej práce!, znelo ulicami veľkých európskych miest pred 130 rokmi. Prvomájová tradícia vznikla vlastne z tejto požiadavky.
História sviatku práce sa začala písať, keď sa odborové zväzy v USA a v Kanade rozhodli, že budú spoločne presadzovať osemhodinový pracovný čas.
IVAN HOFFMAN: Bude zaujímavé sledovať, čo vysoko infekčný koronavírus spraví s finančným systémom, ktorý má oslabenú imunitu a zdravie podlomené katastrofálnou životosprávou.
MARIÁN REPA: Mimoriadna situácia si žiada aj mimoriadne opatrenia. To pochopili vo väčšine členských krajín EÚ. Žiaľ, Slovensko v tomto smere dosiaľ tvrdo spí.
Oficiálne dnes oslavujeme Sviatok práce, ale práca sa vytráca. Nastupujú roboti, umelá inteligencia, a korporácie čakajú na vysoké zisky.
ZUZANA KUSÁ: Súčasné prognózy digitálnej transformácie nesľubujú zachovanie prostriedkov na obživu a o voľný čas sa nestarajú.
SAŠA UHLOVÁ: Zabehaná prax, že ľudia chodia do práce skôr, odchádzajú neskôr a často slúžia nezaplatené nadčasy, by sa rozhodne mala zmeniť.
Sociologička Sylvia Porubänová uvažuje v rozhovore pre Pravdu o význame sviatku 1. mája.
Tento deň je aj dňom pristúpenia Slovenskej republiky k EÚ.
Pondelňajší Sviatok práce sprevádzalo nejasné povedomie ľudí o otváracích hodinách obchodov. Niektorí si mysleli, že už 1. mája nenakúpia.
ALENA KREMPASKÁ: Je 1. máj iba vyprázdnenou spomienkou na štátom organizované sprievody? Nie, pretože jeho história je hrdinská a lepšia práca je želaním takmer každého.
Ostrie robotníckych Prvých májov otupili a pôvodne revolučnú tradíciu menili na neškodný karneval už tzv. paternalistickí kapitalisti.
Vo sviatok Prvého mája sa častejšie zvykne skloňovať slovo práca. Už však nie v štýle predrevolučných masových sprievodov.