IGOR DANIŠ: Vedu a výskum nepohnú vpred žiadne veľké reformy ani štedré eurofondy rozplývajúce sa v často zbytočných projektoch. Cestou je zmena prístupu k vzdelaniu.
Rektori majú podľa prezidentky Zuzany Čaputovej nezanedbateľný podiel na tom, "aby mladá generácia vedela a cítila s rovnakou jasnosťou a samozrejmosťou, čo je spravodlivé a čo je správne".
Na akých školách možno v našej krajine študovať? Výber závisí od rôznych okolností, je na vás, či sa rozhodnete napríklad pre denné, alebo externé štúdium.
V ostatných rokoch už nie je možné hovoriť o ich rozvoji, no dnes ani o ich dôstojnom prežití či prežití vôbec, reaguje Slovenská rektorská konferencia.
DAMAS GRUSKA: V súčasnosti na Slovensku má reálny prístup k vysokoškolskému diplomu viac ľudí ako k pitnej vode z kohútika.
OLIVER BAKOŠ: O školstvo sa už začala zaujímať aj ministerka pre informácie zo strany Za ľudí. Preto ešte nepovažujem situáciu v školstve za úplne beznádejnú.
SILVIA RUPPELDTOVÁ: Nešvár filozofie čo najmenšej námahy „načo mi to bude“ zbavuje vzdelanie samotného zmyslu.
SILVIA RUPPELDTOVÁ: Už ani ťaháky nie sú, čím bývali.
Novela, ktorú vo februári parlament posunul do druhého čítania, podľa zamestnancov i študentov okliešťuje akademickú samosprávu.
IGOR DANIŠ: Vláda plánuje vysokým školám škrtnúť 27 miliónov eur. Chce takto donútiť fakulty, aby niektoré „zbytočné“ a neperspektívne študijné odbory zatvorili?
Rektori vysokých škôl sú pobúrení návrhom rozpisu dotácie pre verejné vysoké školy v tomto roku.
EMIL VIŠŇOVSKÝ: Za sporom o novelu vysokoškolského zákona sa ukrýva zápas o moc, teda o to, kto bude kontrolovať vysoké školy a rozhodovať o nich, a nielen o majetku a financiách.
GP SR v rámci legislatívneho procesu k návrhu zákona o vysokých školách uplatnila zásadnú pripomienku. Tou odmietla predložený návrh zákona ako celok.
IGOR DANIŠ: Pojem reforma sa stal na Slovensku svätý. Zaužívalo sa, že kto reformuje, koná dobro, kto nie, zlo. Preto reformujeme stále, vlastne už od čias perestrojky.
Pandémia ukázala, že veda a výskum majú nezastupiteľnú úlohu a je potrebné im venovať nielen značnú pozornosť, ale aj financie, uviedol premiér.
Úroveň vedomostí a zručností, prístupy fakúlt, ale aj akademické podvody, ich riešenie a dosahy pandémie zisťuje od začiatku mája celoslovenský prieskum SAAVŠ.
EMIL VIŠŇOVSKÝ: Obe strany zhodnú, že je potreba zmeny systému riadenia vysokých škôl, v ktorom je veľa problémov. Tie navrhoval riešiť už dokument Učiace sa Slovensko.
V utorok sa majú zástupcovia vysokých škôl a študentov stretnúť s ministrom školstva. Témou rozhovorov bude novela vysokoškolského zákona. Výhrady majú zástupcovia škôl aj študenti.
„Žiadnemu ministrovi sa za ostatných tridsať rokov nepodarilo zjednotiť akademickú obec tak ako súčasnému." hovorí dekan Michal Turošík.
IGOR DANIŠ: Naši politici si často mýlia vzdelanie, výskum a vedu. Z toho potom plynie ich chabé postavenie v slovenskej spoločnosti a malý kus koláča odkrojený politikmi z verejného rozpočtu.