Výhľad na strany mnohé automobilky stále podceňujú

Dobrý výhľad z auta je jedným z najpodstatnejších bezpečnostných faktorov. Napriek tomu ho mnohé automobilky dodnes podceňujú.

22.07.2009 20:38
Renault Espace Foto:
Renault Espace
debata

Písal sa rok 1983 a jeden z najvýznamnejších automobilových dizajnérov Nucci Bertone (1914 –1997) vyhodil z tímu konštruktérov vtedajšej Škody Favorit inžiniera, ktorý navrhoval predné stĺpiky kabíny. Jednoducho boli príliš široké a zamedzovali výhľadu do strán. Bolo to takmer pred tridsiatimi rokmi. Dnes by ste si azda ani nepomysleli, že sa čosi také môže stať. Ale omyl. Niektorí výrobcovia si z výhľadu vodiča nerobia práve ťažkú hlavu.

Dokladuje to test nemeckého autoklubu ADAC. Ten si zobral na mušku vybrané modely áut a vytvoril rebríček tých najlepších a najhorších práve podľa tohto často prehliadaného kritéria. Pritom ako ADAC tvrdí, dobrý výhľad z auta na strany je jednou z najdôležitejších zložiek aktívnej bezpečnosti. Príliš masívny stĺpik alebo konca dvojitý predný stĺpik môže sčasti alebo celkom zakryť auto, ktoré sa blíži na križovatku. Podľa štatistík prišlo pri takýchto kolíziách vlani len v Nemecku o život 5400 osôb.

Výrobcov sčasti ospravedlňuje fakt, že na rozdiel od minulosti sú pod tlakom zvyšovania tuhosti karosérií. Predné stĺpiky sú z tohto dôvodu čoraz mohutnejšie a z dôvodu zlepšovania aerodynamiky navyše viac a viac sklonené. To všetko je, samozrejme, proti dobrému výhľadu. Ako však test ukázal, sú výrobcovia, ktorí sa vedia s týmto problémom vyrovnať. Napríklad natočia stĺpik užšou stranou smerom k vodičovi, ako napríklad v Renaulte Espace či Citroëne C4 Picasso, alebo používajú vo zvýšenej miere vysokopevnostnú oceľ, ktorá dokáže aj pri užšom profile poskytnúť dostatočnú pevnosť.

Zaujímavé pritom je, že medzi typom auta a výhľadom na stranu neplatí žiadna pevná súvislosť. Nedá sa povedať, že športové autá sú na tom horšie ako SUV alebo vany a naopak. V prvej, ako aj poslednej desiatke sú zastúpené prakticky všetky kategórie, čo znamená, že dobrý výhľad je vždy výsledkom kvalitnej práce konštruktérov. ADAC preto výrobcom odporúča venovať väčšiu pozornosť konštrukcii tejto partie karosérie a vytvoriť varovný elektronický systém, podobne ako ten, ktorý stráži mŕtvy uhol spätných zrkadiel.

Najlepšie skončil v teste Renault Scénic s rozdvojeným predným stĺpikom, kým na absolútnom chvoste skončil miniatúrny Mitsubishi Colt, ktorý má stĺpik rozdvojený v spodnej časti.

Mitsubishi si s výhľadom veľa práce nedalo. Foto: Mitsubishi
Mitsubishi Colt Mitsubishi si s výhľadom veľa práce nedalo.

Z ktorých áut máte najlepší a z ktorých najhorší výhľad

10 naj lepších áut:

Model – známka
1. Renault Grand Espace – 1,1
2. Citroën C4 Picasso – 1,6
3. Daihatsu Trevis – 1,8
4. Ford Galaxy – 2,1
5. Mini Cooper – 2,2
6. Nissan Micra – 2,4
7. Opel Agila – 2,4
8. Suzuki Splash – 2,4
9. Ford Focus – 2,4
10. Smart fortwo Cabrio – 2,6

10 najhorších áut:

Model – známka
1. Mitsubishi Colt CZ3 – 4,8
2. Hyundai Santa Fe – 4,7
3. Ssang Yong Rodius 270 – 4,6
4. Dodge Nitro – 4,5
5. Fiat Idea – 4,5
6. Mercedes-Benz ML – 4,5
7. Peugeot 307 CC – 4,5
8. BMW Z4 – 4,5
9. Jeep Grand Cherokee – 4,4
10. Fiat Panda – 4,4

debata chyba
Články podľa značiek