Šestnásťdňový maratón koncertov vyvrcholil nedeľným uvedením Vojnového requiem op. 66 od Benjamina Brittena v podaní Slovenskej filharmónie, ktorá Bratislavské hudobné slávnosti 2016 otvárala aj uzavrela.
„Hudbu nemožno vyjadriť slovami,“ hovorí nemecká husľová virtuózka Julia Fischer, ktorá v sobotu vystúpi na Bratislavských hudobných slávnostiach.
„Každé vystúpenie je pre mňa najvnútornejšou interpretáciou uvádzaného diela,“ tvrdí ruský klavirista Denis Matsuev.
Z ponuky Bratislavských hudobných slávností si v uplynulom týždni prišli na svoje priaznivci symfonických orchestrov, komorných formátov i vokálno-inštrumentálnych diel.
Kolegovia oceňovali jeho diela slovami "opera virtuosa". Najviac ich Samuel Capricornus za svoj krátky život (žil iba 37 rokov) skomponoval počas svojho pobytu v Prešporku, kde v rokoch 1651 až 1657 pôsobil ako hudobný riaditeľ bratislavského evanjelického chrámu.
Pri cvičení hudobných rébusov stratil cit v prstoch. Robert Schumann sa teda vzdal vysnívanej kariéry klaviristu a stal sa vynikajúcim skladateľom.
"Rád robím renesanciu, ale aj barok a stredovek. To sú tri piliere, z ktorých vychádzam," hovorí René Clemencic. Rakúsky skladateľ, dirigent, virtuózny flautista, čembalista, organista a zakladateľ aj riaditeľ súboru Clemencic Consort.
Zdolať organový Mount Everest. Touto náročnou výzvou bývajú organové diela Maxa Regera, takže azda niet organistu, ktorý by nemal vo svojom repertoári niečo z jeho tvorby.
"Práca s orchestrom? To nie je bič v ruke, ale partnerstvo," hovorí dirigent Ondrej Lenárd.
"Orchester je vlastne obrazom dirigenta, ktorý pred ním stojí," tvrdí Juraj Valčuha. Slovenský dirigent, ktorého hviezda vyletela pred rokmi strmhlavo nahor a ktorý si svojou charizmou podmanil celý rad prestížnych svetoznámych orchestrov.
"Nečudujte sa, že som taký nábožný. Ale umelec, ktorý nie je, nič veľké nedokáže," vyznal sa Antonín Dvořák.
Bratislavské hudobné slávnosti, ktoré zavítali do slovenskej metropoly po päťdesiaty druhý raz, majú za sebou štartovací víkend, zdobený umelcami svetových mien.
"Nekonečné avenue a ulice New Yorku nie sú práve najlepším inšpiračným zdrojom," sťažoval sa Bohuslav Martinů. Neradostná kríza sa zrkadlí aj v jeho Klavírnom kvintete č. 2, ktoré v tom čase komponoval.
Braislavské hudobné slávnosti v sobotu privítali výnimočných hostí. Pod taktovkou ruského dirigenta Semyona Bychkova (63) v Redute vystúpil renomovaný holandský orchester Royal Concertgebouw Orchestra.