To, že dnes Lada vyrába cenovo dostupné modely, ešte neznamená, že sa v budúcnosti nemôže posunúť vyššie. Odpoveďou na novú vlajkovú loď by mohol byť napríklad luxusný crossover.
Zdá sa, že kreslo šéfa ruskej automobilky AvtoVaz je poriadne horúce. Z funkcie odchádza len po dvoch rokoch Nicolas Maure. Nahradí ho Yves Caracatzanis, ktorý viedol rumunskú Daciu. Jeho ambície nie sú malé. Chce urobiť z Lady svetovú značku.
Lady nejazdili len na ruských cestách a cestách spriatelených socialistických krajín. Putovali aj na Západ, vrátane Kanady či Austrálie. A to v státisícoch. Pomalý vývoj im však časom zlomil väz.
Nesmrteľná Lada Niva, teraz pod označením 4x4, nie a nie ísť do dôchodku. Ruská automobilka dokonca rozširuje ponuku o verziu Luxe s vojenskou kamuflážou.
Vesta je kľúčovým modelom ruskej Lady. Na svete je sedan, nové kombi SW a čoskoro sa chystá športový derivát Sport aj outdoorová verzia SW Cross. To však nie je koniec. Rusi plánujú ostré verzie S-Line a dokonca R.
Ako to dopadne, ak proti sebe postavíme modernú techniku a "staré železo"? Veľké prekvapenie, ktoré by si mnohí priali, veru nečakajte. Vývoj ide dopredu a dokáže divy aj v aute, ktoré sa nehrá off-road.
Ruský kompaktný off-road Lada 4x4, kedysi označovaný Niva, má nepochybne svoje kvality. Dôkazom je aj nepretržitá výroba, ktorá trvá už niekoľko desaťročí. V súčasnosti však zákazníci môžu siahnuť aj po jej vylepšenej verzii zvanej Bronto.
AvtoVaz rozširuje ponuku novej Vesty o verziu Exclusive. Dostane automatickú prevodovku, kožené čalúnenie, efektné prvky exteriéru a výkonnejší z dvoch motorov.
Po rokoch strádania sa v Rusku opäť zvyšujú predaje osobných áut. Jednotkou je AvtoVAZ. Napriek tomu čakajú Ladu škrty. Bude sa prepúšťať. A to vo veľkom.
Ruská značka Lada sa netají ambíciami presadiť sa na západných trhoch. Modelovú ofenzívu s týmto cieľom odštartoval sedan Vesta a do konca roka sa k nemu pridajú aj kombi SW a terénne ladené kombi SW Cross.
Ruský crossover z Togliatti dostal novú verziu Exclusive. Na tamojšie pomery predvádza nezvyklý luxus. Napríklad čalúnenie z Alcantary.
V Togliatti spustili výrobu Vesty s alternatívnym pohonom. Zamieriť má najmä k firemnej klientele. Aj preto sa Lada neobťažovala s príliš sofistikovaným technickým riešením.
Nie, toto nie je vzácne auto. Ale kuriózne určite áno. Za 40 rokov prešla táto Lada 1200 Combi len 33 kilometrov. Ešte kurióznejšie je, že sa tak stalo v Nemecku. A v západnom.
Rusi to s kombi verziou novej Vesty myslia vážne. Napokon, jej prototyp, navyše v podobe outdoorovej verzie Cross, predstavili v Moskve už pred viac ako dvoma rokmi. Teraz ide do tuhého.
Lada Niva, alebo ak chcete VAZ 2121, je skutočnou legendou. Kombináciou komfortu osobného auta a terénnych vlastností off-roadu sa Rusom podarilo založiť tak trochu nenápadne segment SUV. O tejto skratke však v roku 1977 nik ani len netušil.
Vyzerá to tu, akoby sa zastavil čas. Dvadsaťpäť rokov staré autá stoja v showroome Lady nedotknuté a pripravené na predaj. Chýbajú len zákazníci. Lenže nehovoríme o Černobyle, ale o francúzskom meste Mâcon.
Je to paradox. V Rusku nie je stabilizačný systém ESP povinný, no i tak ho nový crossover Lada X-Ray má. A to bez možnosti deaktivácie. Zákazníci sa sťažujú. Preto prichádza ruský výrobca s riešením.
Nová generácia Lady "Niva", presnejšie Lady 4x4, príde na trh už na budúci rok. Jej dizajn je zatiaľ tajomstvom. Ruské médiá však tvrdia, že majú ilustráciu, ktorá pochádza priamo z AvtoVazu a že ukazuje podobu dlho očakávanej novinky.
AvtoVaz plánuje nahradiť ruskú terénnu ikonu novou generáciou. Tentoraz už vážne. Niva, teda vlastne Lada 4x4, príde začiatkom roka 2018. Má zdieľať komponenty z Vesty a X-Ray.
Značka Lada stihla odštartovať predaj modelu Vesta v Európe ešte v tomto roku. Sedan dorazil aj na slovenský trh a jeho ceny začínajú na 9 990 eurách. Na výber budú dve výbavy a dve prevodovky.