Kabinet za prvý rok vládnutia urobil pre sektor budov zásadné rozhodnutia, avšak záležať bude na ich implementácii.
O diaľniciach, cestovnom ruchu, ale aj o výstavbe nájomných bytov sa denník Pravda rozprával s ministrom dopravy Andrejom Doležalom (nominant Sme rodina).
MARIÁN REPA: Ak by sme mali veriť predvolebným sľubom Borisa Kollára, že postaví 25-tisíc nájomných bytov ročne, tak už dnes by po celom Slovensku museli slávnostne odovzdávať kľúče od desiatok nových bytov.
Málo bytov, vysoké ceny, drahé nájmy či dlhé poradovníky na byt od mesta – s tým má byť v hlavnom meste koniec.
O mestské byty je enormný záujem. Často niekoľkonásobne prevyšuje možnosti toho-ktorého mesta. Tie však nelenia a už pracujú na výstavbe ďalších.
Viac ako vzácne. Slovensko dlhodobo zaostáva v počet nájomných bytov. Na tie od mesta sa čaká aj roky, existujúce sú obsadené.
Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) poukazuje na navrhované legislatívne zmeny smerujúce k zefektívneniu procesov obstarávania.
Výška úverov poskytovaných zo Štátneho fondu rozvoja bývania (ŠFRB) sa zvýši. Cieľom je podporiť výstavbu nájomných bytov.
Od 1. januára 2021 budú platiť nové pásma na určenie výšky dotácie na výstavbu nájomných bytov bežného štandardu.
K zníženiu nákladov obcí na výstavbu nájomných bytov môžu dopomôcť sociálne podniky.
Dotácia má byť vo výške 40 % z obstarávacích nákladov.
Možnosťou by podľa neho bolo, že by tieto byty kúpili obecné spoločnosti, ktoré by vznikali na tento účel.
Rezort dopravy a výstavby verí, že zmeny prijaté v novele zákona o dotáciách na rozvoj bývania spolu s úpravami v zákone o Štátnom fonde rozvoja bývania zvýšia záujem starostov a primátorov o obstaranie nájomných bytov.
Na Muchovom námestí v Petržalke pribudne 103 mestských nájomných bytov. Oznámilo to hlavné mesto.
ĽUBOŠ PAVELKA: Ceny bytov vo veľkých mestách EÚ prudko rastú. Najhoršie sú na tom obyvatelia Prahy a Bratislavy, kde na kúpu bytu s výmerou 70 m² treba až 14 celoročných platov.
Pridlho sa držia maminej sukne. Mladí ľudia na Slovensku odchádzajú z rodičovského hniezda príliš pomaly.
Preto adresovalo ministerstvu dopravy konkrétne pripomienky.
Kollár chce najskôr zmeniť legislatívu a potom financovať nájomné byty z "covidových" peňazí od EÚ a peniazmi z II. penzijného piliera.
Mestám a obciam bola na obstaranie nájomných bytov doposiaľ priznaná dotácia v celkovej výške 8,9 milióna eur, uzavretých bolo doteraz 33 zmlúv.
Ministerstvo dopravy a výstavby SR plánuje rozvinúť efektívny a funkčný model výstavby cenovo dostupného štátneho nájomného bývania.