Od 1. septembra by sa tak platy zamestnancov v školstve mali zvýšiť o sedem percent, s ďalším navýšením od januára 2026.
Nový systém, rozdelený na dva režimy, bude platiť v materských a základných školách.
Rezort školstva uvažuje o zmene záverečných prác zavedením alternatívy.
Polročné prázdniny budú späť.
Myslí si, že prichádza ukončenie "zbytočného naťahovania sa o pozíciu druhého najvyššieho ústavného činiteľa, ktoré bolo zdrojom mnohých problémov v koalícii".
Nová sieť reedukačných centier začne fungovať od septembra 2026.
Ministerstvo zároveň spustilo historicky prvú databázu preventívnych programov pre školy.
Minister školstva doplnil, že predčasné voľby by boli rezignáciou na sľuby, ktoré dali koaličné strany voličom.
Ak by sa mal v školstve zaviesť platový automat, spustíme aj debatu, či ho nepreviazať s výsledkami žiakov, hovorí minister školstva Tomáš Drucker.
Najbližšie rokovania budú v piatok. Odborári aj minister si stanovili termín - veria v dohodu do konca januára.
IGOR DANIŠ: V školstve sme za posledných 35 rokov zažili skutočne veľa bombastických sľubov a reforiem, ale často zostali len na polceste, či skôr stav zhoršili, ako zlepšili.
„Potrebujeme si naozaj povedať, že vzdelávanie je prioritou pre Slovensko,“ prízvukoval minister.
Po novom budú študenti sedieť za počítačom a vypĺňať odpovede tam.
Platy učiteľov by do budúcna mohli byť prepojené s výsledkami vzdelávania. Zvyšovanie platov by sa previazalo na zásluhovosť.
Rezort čaká realizácia viacerých opatrení, ktoré vyplývajú z už schválených zákonov v rámci tzv. Nežnej revolúcie. Drucker má na stole viacero priorít, odborníci ukazujú na tri najdôležitejšie.
Podľa KDH je uvedených desať percent zvýšenia platov len začiatok dlhej cesty.
Školskí odborári zdôrazňujú pretrvávajúcu nespokojnosť s financovaním slovenského školstva.
Otvorená je aj debata o zavedení platového automatu, aby sa každý rok nedohadovali „ako na trhu“.
Podľa odborníka na vzdelávanie Juraja Hipša musíme pomôcť chudobným a dotiahnuť do škôl špičkových učiteľov. Inak budú zo škôl vychádzať negramotné deti, z ktorých sa stanú frustrovaní dospelí.
Nedostatky v riadení škôl podľa nej súvisia s tým, že riaditelia sú preťažení administratívnou prácou.